گرفتن رژیم های دشوار لاغری و چربی سوزی برای بسیاری از افراد کاری غیر ممکن و طاقت فرسا است و البه صرف گرفت رژیم بدون تحرک و فعالیت ورزشی اصلا توصیه نمی شود.

 

از سوی دیگر در بسیاری از موارد به محض قطع رژیم غذایی لاغری، فرد شروع به بازیابی بخشی از وزن از دست رفته و چاقی مجدد می کند و به همین دلیل است که مربیان ورزشی اعتقاد دارند: "لاغر ماندن سخت تر از لاغر شدن است"...

قرار دادن یک رژیم غذایی مناسب در برنامه روزانه بدون مشورت پزشک، متخصصان تغذیه و البته مربیان ورزشی کاری نادرست و گاه حتی خطرناک است که متاسفانه در میان خانم های ایرانی بسیار رواج دارد! توجه داشته باشید که اگر فردی تحت یک رژیم خاص موفق به کاهش وزن و سایز شد، آن رژیم لزوماً برای سایرین اثرات مشابه در پی نخواهد داشت. بلکه رژیم غذایی بر اساس قد، وزن، فعالیت روزانه، نوع فیزیولوژی، سوخت و ساز و سوابق احتمالی بیماری های قبلی به هر فرد داده می شود.

اما اگر شما هم جزو آن دسته افرادی هستید که تمایلی به گرفتن رژیم های لاغری نداشته اما مایل به رعایت نکاتی چند برای حفظ تعادل تغذیه می باشید، می توانید نکات زیر را روزانه به کار ببندید:

* یک ربع پیش از خوردن صبحانه و در حالی که ناشتا هستید، 2 لیوان پر آب بنوشید و بعد صبحانه خود را به طور معمول میل کنید. برای اثردهی بهتر می توانید در هر لیوان آب چند قطره آب لیمو ترش تازه بچکانید.

خوردن آب به صورت ناشتا برای کسانی که عادت به این کار ندارند در ابتدا سخت است اما کم کم به آن عادت می کنید.

* نیم ساعت قبل، نیم ساعت بعد و در میان وعده های غذایی آب ننوشید و تا حد امکان از نوشیدن سایر مایعات نیز در میان غذا پرهیز کنید.

* در طول یک روز بیش از سه عدد خرما یا سه عدد بیسکوئیت سبوس دار (ساقه طلایی) نخورید.

* وعده های غذایی را شمرده و با مکث بجوید. بدین ترتیب فرمان سیری زودتر (با خوردن حجم غذای کمتر) از مغز صادر می شود.

* با غذای خود فقط یک نوع مخلفات میل کنید (مثلاً فقط سالاد یا فقط ماست یا فقط ترشی...) و از خوردن دو یا چند مخلفات بپرهیزید.

* در طول روز فقط یک نوع میوه بخورید (به خصوص در تابستان که میوها های نوبرانه دارای قند بالا هستند).

* در طول روز آب فراوان بنوشید.

* وعده شام را حتما قبل از ساعت 6 در زمستان و قبل از 8 در تابستان میل کنید.

* سعی کنید بعد از ساعت 6 در زمستان و بعد از ساعت 7:30 الی 8 در تابستان چیزی میل نکنید. اگر خیلی گرسنه شدید یک قاشق مرباخوری عسل را در آب جوش حل کرده و میل کنید.

* تا حد ممکن در وعده شام از خوردن مواد نشاسته دار و خیلی شیرین بپرهیزید.

و در آخر هرگز نقش ورزش و فعالیت بدنی را در سلامت خود فراموش نکنید.

 

به قلم: نوشین محمدعلی

انتشار اولیه در: http://www.1doost.com/Post-5025.htm