موز دارای سه نوع قند متفاوت، ساکاروز، فروکتوز و گلوکز است که به همراه فیبر طبیعی این میوه، انرژی مستقیم را به رگ های مصرف کننده تزریق می کنند. تحقیقات نشان می دهد مصرف دو عدد موز، به تنهایی انرژی لازم برای 90 دقیقه کار طاقت فرسا را فراهم می کند. به همین دلیل است که اکثر ورزشکاران در سراسر جهان، موز مصرف می کنند.

 

با این همه تأمین انرژی تنها مزیت میوه موز نیست. مصرف میوه در جلوگیری و درمان شمار زیادی از بیماری ها و دردها موثر بوده و از همین رو قرار دادن آن در برنامه رژیم روزانه، ضروری است.

افسردگی: بنابر تحقیقات اخیر، بسیار از مبتلایان به افسردگی پس از صرف موز، احساس بسیار بهتری دارند. این بدین جهت است که موز داری تریپتوفان است. تریپتوفان نوعی پروتئین است که بدن انسان آن را به سروتنین تبدیل می کند و تاثیر سروتنین در ایجاد حس آرامش، ارتقاء فعالیت مغزی و القای حس شادی، ثابت شده است.


خستگی مفرط: به جای مصرف قرص در این حالت، موز بخورید. ویتامین ب6 موجود در موز میزان گلوکز خون را تنظیم کرده و وضعیت ذهنی شما را بهبود می دهد.


کم خونی: میزان بالای آهن موجود در موز، گلبول سازی خون را افزایش داده و به درمان کم خونی کمک می کند.


فشار خون: این میوه منحصر به فرد استوایی دارای مقادیر بالایی پتاسیم و مقدار ناچیز نمک بوده و بنابراین به پایین آوردن فشار خون کمک می کند. در واقع جامعه پزشکی و داروسازی آمریکا، اعلام کرده این میوه نقش شایانی در تنظیم فشار خون و جلوگیری از حمله قلبی ایفا می کند.


بالابردن توانایی ذهنی: طی آزمایشی در مدارس انگلستان در زمان برگزاری امتحانات، به دانش آموزان دو وعده در روز (هم در وعده صبحانه و هم ناهار) موز داده شد و مشاهده شد این کار توانایی ذهنی مغز دانش آموزان را به میزان زیادی ارتقا می دهد. تحقیقات نشان داد پتاسیم موجود در موز، فرآیند یادگیری ذهن را تسهیل می کند.


حالت تهوع صبحگاهی: مصرف موز در میان وعده های غذایی، به حفظ قند خون و از بین بردن حالت تهوع کمک می کند.


یبوست: رژیم غذایی غنی از فیبر و موادی نظیر موز، حرکت اندام های هاضمه را افزایش داده و از بروز یبوست جلوگیری می کند.


اسیدیته: موز خاصیت ضد اسیدی داشته و از ترش شدن معده جلوگیری می کند.


خستگی: یکی از سریع ترین روش های درمان خماری ناشی از خستگی، مصرف معجون شیر، موز و عسل است. این معجون، قند خون را تأمین کرده و گردش خون در رگ ها را بهبود می بخشد.


زخم معده: موز به عنوان بخشی از رژیم مبتلایان به زخم معده توصیه می شود و برای بهبود زخم های داخلی بسیار موثر است. این میوه تنها میوه ای است که مصرف آن به صورت خام، معده را اسیدی نمی کند.


ترک سیگار: موز به افراد در حال ترک سیگار کمک شایانی می کند. ویتامین های ب6 و ب12، پتاسیم و منیزیم موجود در موز، به جبران فقدان نیکوتین در بدن کمک می کنند.


مرگ در اثر ضربه به سر: بر اساس تحقیقات انجام شده و به چاپ رسیده در مجله New England Journal of Medicine، گنجاندن موز در رژیم غذایی روزانه، تا 40% مرگ و میر ناشی از وارد شدن ضربه به سر را کاهش می دهد.

چاقی ناشی از استرس: تحقیقات انجام شده در اتریش نشان می دهد، استرس افراد را وادار به خوردن مواد غذایی آرامش بخش نظیر شکلات و سیب زمینی سرخ شده می کند. همچنین تحقیقات روی 5000 داوطلب نشان داده، افراد دارای مشاغل یا زندگی استرس زا و پرتنش از چاقی نیز رنج می برند. دانشمندان اعتقاد دارند، به منظور جلوگیری از ترس ناگهانی که فرمان خوردن را به مغز افراد می دهد، لازم است میزان قند خون به وسیله مواد جایگزین، تنظیم شود و البته موز یکی از بهترین نمونه های این مواد است.


سیستم عصبی: موز دارای مقادیر بالای ویتامین ب است که دستگاه عصبی را آرام می کند.


دمای بدن: در بسیاری از فرهنگ های جهان، موز به عنوان دارویی طبیعی برای پائین آوردن تب و فشار احساسی در زنان باردار توصیه شده است. به عنوان مثال زنان تایلندی برای اطمینان از اینکه فرزندانشان در زمان تولد دمای بدن طبیعی دارند، حین بارداری موز مصرف می کنند.


استرس: پتاسیم ماده معدنی و طبیعی است که ضربان قلب را متعادل کرده، به مغز اکسیژن می رساند و میزان آب بدن را تنظیم می کند. حین قرار گرفتن تحت فشار عصبی، ضربان قلب بالا رفته و میزان پتاسیم بدن را کم می کند. این فقر پتاسیم را می توان با میان وعده ای غنی از پتاسیم نظیر موز، جبران کرد.


زگیل: پیروان طب سنتی و طبیعی اعتقاد دارند برای درمان زگیل بهترین روش گذاشتن، تکه کوچک پوست موز روی زگیل برای 20 الی 30 دقیقه در روز است. (به طوری که سطح خارجی پوست یعنی قسمت زردرنگ آن رو به بیرون باشد و سطح داخلی روی زگیل قرار بگیرد.)


در مقایسه با سیب، موز از 4 برابر پروتئین، 2 برابر کربوهیدرات، 3 برابر فسفر، 5 برابر ویتامین آ و آهن و 2 برابر از سایر ویتامین ها و مواد معدنی برخوردار است. این میوه همچنین دارای ارزش تغذیه ای بالا بوده و مقادیر فراوانی پتاسیم دارد.

ترجمه و گردآوری: نوشین م

انتشار اولیه در: http://1doost.com/Post-5645.htm